التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مولد سيدى السيسي

أحمد الشوبكى يكتب: مولد سيدى السيسي
 
بما إن البلد بقت هيصة وزمبليطة والناس زعلانة والعجلة واقفة و"13-13-2013" عدى من غير ما يحصل حاجة زى ما توفى كان متوقع،دلوقتى البلد عاوزة استقرار،مش مهم هيفضل مدة قد إيه وهييجي إزاى وعلى حساب مين، بس هما عاوزين استقرار دلوقتى وخلاص،وعفرتةالإخوان كانت خطة "أبانا الذي في المخابرات" الجاهزة في الدرج من زمان اللي هترجع الإخوان تحت الأرض، بس إيه مش هتقضي عليهم طبعا دول هيعدموا بعض القيادات البارزة وهيعملوا جيل جديد يقود الجماعة ويتعاملوا معاه من أول وجديد. أصل وجود الجماعة ضرورى لوجود النظام العميق، حدثني أكتر عن هيبة الدولة بقى:سيناء ومديرية أمن الدقهليةوالحرب على الإرهاب وتسلم الأيادي وهنفجر مصر وتشويه الثورة ونعم للدستور وقانون التظاهر والمحاكمات العسكرية وفضيحة التسجيلات، بالمناسبة سمعت إن أوباما في ورطة بسبب تسجيلات برضه وفى قضية بتهدده بالعزل .. أمريكا بقى! ده غير عودة نغمة "الله يخرب بيوتكم خربتوا البلد"تاني. المشكلة إن نفس الناس دي عاشت حياتها وحصلوا على سكن وعمل ومأكل وملبس والدنيا كانت جميلة: عبدالحليم حافظ وحفلات أم كلثوم وأحمد رمزي وفؤاد المهندس وحرب أكتوبر وعبدالناصر والسادات ومبارك. مش يسيبوا الناس اللي عاوزة تعيش مستقبلها تقرره بإيديها، لا…لا عيب! في سقف لكل حاجة في البلد، هيّ سايبة ولا ملهاش أصحاب، اللي انتصر هوا البلد أما الولد لا …ده مجرد ولد خليه يلعب خليه يحلم هيّ الأحلام بفلوس يا راجل، بس كل شيء وليه حدود، يحلم آه أمايتكلم فيتسلم على طول،ما أطولش عليك قول طول بما إن المجتمع المصرى اتقسم بالطريقة اللي مش باينلها نهاية دي، أنا قسمته 3 أجزاء،عندي صفقة هتريح الجميع.


السيسى
يحكم مصر 10 سنين مع مؤيديه من الشرطة اللي قتلت خالد سعيد وبتقلع الناس هدومها في الكماين وأمن الدولة اللي قتل سيد بلال وفجر كنيسة القديسين والعصابة الكبيرة مبارك الابن والأب وماما سوزان والقراءة للجميع وبتوع مبارك ده أبونا والناس اللي هتطاطي والفلول وصفوت الشريف وزكريا عزمي وعبارة السلام وقطر الصعيد وأحمد عز والطريق الدائري وهو اللي عمل المطار والطلعة الجوية وموظفين الجهاز الإداري للدولة كلهم والتموين المسروق والعيش المحروق -إله يحرق قلوبهم- والبنزين ال80 والزحمة والخنقة والدوشة وبيب بيب أنابيب والجهل والجيش طبعا أكيد بالتأكيد ربنا يجعل كلامنا خفيف عليه.


 الإخوان والسلفيين
والقوى الإسلامية وبتوع رابعة ويا مشير إنت الأمير والنور والبنورومرسي راجع،على اللي عاوزين خلافة إسلامية وبتوع الشرعية والشريعة والشيخ حازم وأهلي وعشيرتي يروحوا على السودان ...آه السودان.
في السودان ممكن تستمتع بالخلافة،وتلبس "ملابس قطنية" وتقعد مع الأسرة في غرفة واحدة علشان الحرارة وتحقق حلمك وتكون "غير قابل للإنضغاط" وdon't mix""،مفيش حد هيزعجك خالص ومفيش صباعين تلاتة بيلعبوا هناك ومفيش أي حاجة في أي حتة، مش خلافة وحكم إسلامى! موجود تحت في السودان عند البشير الراجل بتاع ربنا اللي بيصلي الفجر وحافظ القرآن"خليفة الإسلامجية" اللي قسم السودان نصين وكل نص هيتقسم كمان نصين وكل ده علشان يعمل خلافة إسلامية ويبدأ يغزو البلاد الإسلامية علشان يسلموا الإسلام بتاعه ويكمل حلم الخلافة!! ولا الخلافة الإسلامية بتاعتكوا غير الخلافة الإسلامية بتاعة السودان أظن مش هتفرق كتير.


 إحنا اللي هما الطابور الخامس
والعملاء والنحانيح ونوشتاء حكوك الإنسان نطلع على كندا أوأستراليا أونيوزلاندا نهاجر ونعمل مقاطعة نسميها "مقاطعة 25 يناير" أو "مصر الحلوة" أو مقاطعة "الحلم الضائع" أى اسم معبر والسلام، نعمل مجتمعنا الخاص النضيف الوهمي الخيالي اللولبي الحلزوني اللي فيه أخلاق وقانون وتعليم وصحة وسكن وعمل، ونعيش محترمين ونجيب عيال محترمين يتعلموا كويس ويعيشوا كويس ولا هيّ جت علينا يعني،حتى علشان لما يرجعوا مصر في يوم من الأيام ويحبوا يخدموها يبقى عندهم خبرة، بس في مشكلة صغيرة وهي نظرة الناس للعيال لما تكبر هتكون زى ما هيا؟ يعني مش هيقولوا عليهم عملاء ولاد عملاء؟جايز يكونوا غيروا وجهة نظرهم ساعتها مش عارفين بقى .. إحنا هنفكر لينا وللي بعدينا كمان!


المهم إننا كلنا هنرتاح من بعض ومش هيبقى في حد بيتكلم في مصر غير التليفزيون والجرايد النظامية الحكومية والناس هتبقى راضية وساكتة.أظن كده كله هيتظبط زى ما بيتمنى بالظبط وهترجع زي أيام مبارك "مولد للعبيد وجابولهم سيد" والدنيا هترتاح والصراع على السلطة هيخلص والإرهاب ينتهي والعجلة تمشى وإحنا نبطل كلام ورغي ونسيب البلد فى حالها وهيا كمان تسيبنا فى حالنا وسينا ترجع تاني لينا ومصر اليوم في عيد آه والله.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أبشع 10 قضايا قتل بالسم

أبشع 10 قضايا القتل بالسم القتل بالسم يعد القتل بالسم من أبشع طرق القتل لأن الضحية لا تموت فورا وإنما تقاسي آلاما بالغة قبل الوفاة، والأسوأ من ذلك أن الضحية لا تدري أنها تموت وإنما تظن أنها تعاني أعراض مرض عارض وزائل وهي لا تدري أن شخص ما قد يكون أقرب الناس إليها قد وضع في جسدها عمدا مادة مسممة، وتظل الضحية تعاني لفترة طويلة قبل أن تغادر روحها جسدها ببطء مسببة عذاب كبير. وهذه بعض أبشع قضايا القتل بالسم . 1. جمعية قتل الأزواج بالسم في فيلادلفيا كان هيرمان وبول بيرتيللو أبناء عم وقضوا حياتهما كمجرمين، وقررا أن يفتتحا شركة لتيسيير الزواج (أي لمساعدة النساء والرجال على إيجاد شريك الحياة المناسب) في ثلاثينات القرن العشرين. وكان الغرض من هذه الشركة مساعدة الأرامل النساء على الزواج مرة أخرى من رجال أثرياء والحصول على بوليصات التأمين على حياتهم بعد أن تقوم بالشركة بقتل الأزواج لقاء الحصول على نسبة من بوليصة التأمين. ومنذ بدأ المجرمان وعصابتهما في الحصول على الأموال من هذه البوليصات كانوا مهتمين بأن يلقى الأزواج مصرعهم بطريقة مأساوية وطبيعية حتى يحصلوا على قيمة البوليصة، وغ

نصائح مهمة من حفظها فهو جدير ألا يعتل إلا علة الموت

كتب / تامر غانم  الحارث بن كلدة   ولد ب"الطائف" في العصر الجاهلي وترعرع فيها وتعلم الطب في اليمن الحضارة المجاورة حيث كان بها أقدم مدرسة طبية قبل الإسلام حسبما قال الدكتور "خالد الحديدي" رئيس الجمعية الإسلامية الدولية لإحياء التراث الإسلامي. وعرف الداء والدواء وكان يعزف على العود حيث تعلمه أيضا فى اليمن والتي سبقت مثيلاتها في شبه الجزيرة العربية فى تعليم الموسيقى والفنون والشعر.   الحارث بن كلدة الحارث بن كلدة  له أقوال وحكم لا تزال تعيش معنا حتى الآن  ( المعدة بيت الداء، والحمية رأس الدواء)،  (الحمية رأس الدواء والبطنة رأس الداء). له الكثير من النصائح الطبية والحياتية المفيدة، تعالوا نتعرف علي بعضها:-   قال الحارث بن كلدة : من سره البقاء، ولا بقاء ، فليبارك الغداء ويعجل العشاء ويخفف الرداء ويقلل غشيان النساء. ولما احتضر الحارث اجتمع إليه الناس فقالوا: مرنا بأمر ننتهي إليه من بعدك فقال: 1- لا تتزوجوا إلا من شابة وإياك ومجامعة العجوز فإنه يورث موت الفجأة 2- ولا تأكل من اللحم إلا فتيا  3- ولا تشرب الدواء إلا من علة 4- ولا تأكل الفاكهة إلا في ن

أشهر 10 جرائم قتل قيدت ضد مجهول

1. جاك السفاح في عام 1888، وقعت مجموعة من جرائم القتل الغامضة في لندن حيث قتلت خمس نساء من غواني لندن بطريقة مشابهة توحي أن قاتلهن واحد. وقتلت النساء بالخنق ثم قطعت شرايين رقابهن وأعقب ذلك عملية تشويه دقيقة توحي بأن القاتل خبير تشريح أو طبيب وربما طالب في كلية الطب. خلال عامي 1888 و1889 وصلت عدة رسائل للشرطة والإعلام بها ملحوظات ساخرة من شخص يدعو نفسه "جاك السفاح" ومرفقة بالرسائل أجزاء من كُلى بشرية، وإن كان علماء الجريمة يشككون في صحة هذه الرسائل. ونظرا إلى أن جرائم القتل المسلسل كانت ظاهرة حديثة نسبيا، فقد شغلت هذه القضية الشرطة والرأي العام وحظيت بتغطية إعلامية مكثفة. وأثار فشل أجهزة الشرطة والقانون في تحديد هوية القاتل احتجاجات واسعة وشكوك في الأمن الداخلي لبريطانيا العظمى، الإمبراطورية التي لا تغيب عنها الشمس في ذلك الوقت، أسفرت عن استقالة وزير الداخلية ورئيس شرطة لندن على إثر هذا الفشل. وقد ألهمت قصة جاك السفاح كتابات وأفلام عديدة منها فيلم "سفاح النساء" بطولة فؤاد المهندس وشويكار. 2. القاتل بالأبراج "أنا أحب أن أقتل الناس لأنه أمر ممتع ج